Stel je hebt een eigen bedrijf of je wilt een eigen bedrijf beginnen dan loop je er vroeg of laat tegen aan. Branding. Hoe presenteer je je aan de doelgroep en hoe wil je graag als bedrijf gezien worden, het zijn allemaal interessante vraagstukken waar je vooraf goed over na moet denken.  

De definitie branding 

De definitie van branding is de laatste tijd wel wat veranderd. Heel erg langgeleden werden koeien gebrandmerkt door boeren om aan te geven dat die koeien eigendom waren van de boer in kwestie. Toen werd branding gebruikt om te laten zien wat van jou is.  

Tegenwoordig wordt branding ingezet om je bedrijf te presenteren aan je doelgroep en de omgeving. Dit laat je zien door een logo, huisstijl advertenties en marketing. Het is dus eigenlijk het omzetten van de waarden van het bedrijf in een visuele identiteit die het merk vertegenwoordigt.  

Merkidentiteit 

Maar hoe kun je er nou voor zorgen dat je branding goed staat? Wat tegenwoordig erg belangrijk is, is merkidentiteit. De merkidentiteit wordt grotendeels bepaald door merkwaarden. Wat zijn belangrijke waarden van jouw bedrijf? Uitingen en communicatie van het merk vertegenwoordigen de identiteit van het bedrijf.    

Branding 

Mensen kopen tegenwoordig niet altijd alleen maar een product maar kopen ervaringen. Branding speelt een enorme rol in het uiten van een ervaring. Door de branding kun jij je met je bedrijf beter onderscheiden van je concurrenten. Om dit te uiten aan je doelgroep kun je bijvoorbeeld een bedrijfsfilm laten maken.  

Branding heeft enorm veel voordelen. Door consistente marketingsignalen en dezelfde content op alle kanalen zorg je voor verbinding tussen alle uitingen van je bedrijf, logo, product/dienst en andere uitingen van je bedrijf. Hierdoor zend je een duidelijke boodschap uit naar je doelgroep, concurrenten en toekomstige partnerschappen.