Het is voor alle bedrijven erg belangrijk om aandacht te besteden aan de veiligheid van zijn of haar werknemers. Vanuit verschillende instanties worden er dan ook instrumenten en inzichten ontwikkeld om hier concreet aan te kunnen werken. Wat voor investeringen en moeite een bedrijf wilt doen verschilt natuurlijk per bedrijf. Hier zijn een aantal dingen die je kunt doen om de veiligheid van je medewerkers te verbeteren.

 

Alarmknop tegen vervelende klanten

Er kunnen in een winkel zo nu en dan erg vervelende mensen langskomen. Als deze mensen agressief worden is het verstandig om duidelijke instructies en mogelijkheden te hebben gegeven aan je medewerkers. Zo kun je een alarmknop bij agressie regelen voor je medewerkers. Zo kunnen ze via hun telefoon aangeven dat er agressie rondom hen heen is en kan er zo snel mogelijk hulp en ondersteuning komen. Ook heb je draagbare alarmknoppen. Deze alarmknoppen kunnen worden meegedragen door medewerkers in het geval van nood. Ook kun je met deze apparaten na het indrukken meeluisteren naar de situatie om een beter inzicht te krijgen in de ernst van de situatie.

 

Zorg dat je snel een goede inschatting kan maken

Als je je bevindt in een vervelende situatie kan het je erg helpen om te weten wat je moet doen. Als er in het bedrijf lessen worden gegeven of tips worden gegeven over hoe te handelen in een gevaarlijke situatie kunnen je medewerkers zichzelf eerder in veiligheid brengen. Een medewerker kan een betere keuze maken als ze al eerder hebben nagedacht over wat ze zouden kunnen doen in een situatie waarin ze niet veilig zijn. Je hebt geen officiƫle risico inventarisatie en evaluatie nodig om een beeld te krijgen van wat je als werkgever moet doen. De veiligheid van je werknemers horen altijd voorop te staan, de winst van een bedrijf hoort hier niet tegenop te kunnen.